Jogos Medis » Joga ir B.K.S. Ajengaras

Joga ir B.K.S. Ajengaras

“Joga panaši į muziką. Kūno ritmas, proto melodija ir sielos harmonija

kuria gyvenimo simfoniją”.

B.K.S. Ajengaras

Joga – vieningas ir visa apimantis mokslas, kurio rėmuose egzistuoja daug įvairių mokyklų. Mokyklos skiriasi viena nuo kitų savo susikoncentravimu į vieno ir to paties dalyko skirtingus aspektus. Ajengaro joga  tai klasikinė Hatha joga, kurios pradžia veda į seniausius amžius.

Būdamas jaunas, Ajengaras pirmenybę skyrė dinaminei, stipriai ir netgi truputį šiurkščiai praktikai, kuri pirmiausia turėjo sustiprinti kūną. Ajengaro guru T. Krišnamačar tokiu būdu mokė jaunus aristokratus iš karių luomo. Kitas T. Krišnamačaro mokinys – Patabi Džoisas tapo  šio metodo tęsėju, ir šis metodas įgijo Aštanga Vinjasa jogos pavadinimą. Tačiau, bėgant laikui, Ajengaras suprato, kad tokia praktika tinka tik jauniems ir sveikiems žmonėms. Jis vis daugiau ir daugiau dėmesio skiria giliam ir subtiliam darbui esant pozoje. Praktika darosi daugiau statinė, ir tas sustiprina asanos poveikį ne tik raumenims, sąnariams ir raiščiams, bet ir vidaus organams, organizmo sistemoms ir netgi ląstelėms, emocinei būsenai ir protui.

Šri B.K.S. Ajengaras pradėjo savo jogos kelią 1935-aisiais metais. Kilęs iš neturtingos indų šeimos, 16-metis Ajengaras pradėjo mokytis jogos savo sesers vyro Šri Timuralaja Krišnamačaro (1889-1989) Jogos mokykloje. Būdamas labai silpnos sveikatos, amžinai sergantis ir amžinai alkanas jaunuolis iš pradžių užsiiminėjo joga lydimas didelių skausmų ir kančių, nes atliko asanas grynai mechaniškai. Didelio užsispyrimo dėka pirmiausia atsitraukė ligos o vėliau ir skurdas. Jau 1937 metais mokytojas leido jam dėstyti jogą, ir jis įsikūrė Punoje, netoli Bombėjaus, kuriame gyvena iki šiol.

Visą savo gyvenimą paskirdamas jogai, senųjų jogos rankraščių studijoms ir praktikai, Ajengaras patikrino savimi kiekvienos asanos ir pranajamos pratimo poveikį; susistemino asanų hierarchiją ir seką, o taip pat sudarė programas įvairių susirgimų gydymui, tapdamas žymiausiu jogos terapijos ekspertu. Tapdamas vis populiaresniu, jis kviečiamas pas žymias pasaulio asmenybes jogos terapijos tikslais. Jis yra pastatęs ant galvos net Belgijos Karalienę Elžbietą II (1958 m.)
Ajengaro asmenybės populiarumas – milžiniškas. 2004 metai žurnalas „Time“ pripažino Ajengarą vienu iš 100 įtakingiausių pasaulio žmonių.

„Joga tapo mano likimu, o paskutinius 70 metų – ir visu mano gyvenimu, susijusiu su šio meno praktika, filosofija ir dėstymu“ („Cвет жизни: йога“, B.K.S. Iyengar).

Būdamas 90-metis, jis išlieka praktikuojantis pačias sudėtingiausias asanas ir toliau dalinasi savo žiniomis. Į jo įkurtą Ramammani Memorial Yoga Institute (Punoje, Indija) pasitobulinti turi galimybę nuvykti patyrę Ajengaro jogos pasekėjai,  išlaukę porą metų eilėje. B.K.S. Ajengaras ten dirba su savo dviem vaikais ir anūke.

Joga suteikia žmogui laisvę pasirinkti: nemanipuliuoja sąmone ir valia ir neturi išankstinių draudimų. Visas pastangas nukreipdamas į savo vidų, asmuo turi laisvę pasirinkti gyvenimo būdą, mitybą ir t.t. Blogi įpročiai atkrenta savaime palaipsniui, priklausomai nuo jūsų praktikos.

Ajengaro joga – tai visų pirma išlyginimas: siekimas kūno ir proto harmonijos per neagresyvų vienų kūno dalių ištempimą ir kitų atpalaidavimą; kvėpavimo valdymas; suvokimas, kad protas dalyvauja visoje savo būtybėje, ar tai būtų pėdos, inkstai ar smegenys; dėmesys mažiausiems kūno ir kvėpavimo judesių nelygumams. Per fizinio kūno išlyginimą pradeda formuotis fiziologinė harmonija ir, galiausiai, palaipsniui išsivalo ir išsilygina visas organizmas – nuo odos iki smulkiausių ląstelių. Nuoširdžiausia B.K.S. Ajengaro nuomone, neįmanoma visiškai atskirti kūno nuo proto, anatomijos nuo fiziologijos, fiziologijos nuo psichologijos, proto nuo samprotavimo, o samprotavimo – nuo sielos, ir viskas žmoguje persipynę ir tarpusavyje susiję; taigi, išlygindami bent jau pėdų padėtį, mes pradedam dirbti su savo sąmone ir siela. Šiame procese ir yra jogos grožis ir jėga. Minkštai keisdami savo kūną, tapdami sveikesniais ir geranoriškesniais, mes ne tik augame dvasiškai, bet darome geresniu ir mus supantį pasaulį. Jeigu kalbėti konkrečiau ir paimti pavyzdžiu tipišką vidutinio amžiaus žmogų, kuris gali paskirti jogai kasdien 30-40 min., tai būtų akivaizdu štai kas: joga pagerins bendrą savijautą, grąžins sąnarių paslankumą, pristabdys įvairios kilmės stuburo iškrypimus, normalizuos kraujospūdį ir virškinimą, sustiprins imuninę sistemą, pakels gyvenimo tonusą, nugalės depresinę būseną, nuovargį ir nervingumą bei taps geriausiu draugu kovoje su kasdieniais stresais. Egzistuoja daugybė specialių kompleksų: nuo galvos skausmų, nuovargio, peršalimo, sergant astma ir t.t. Pagal specialią programą turėtų užsiiminėti nėščios moterys ir moterys po gimdymo bei esant menstruacijoms. Nors jogą praktikuoti gali visi, nepriklausomai nuo amžiaus ir sveikatos būklės, atskirais atvejais kontraindikuotinos kai kurios asanos ir pranajamų būdai. Todėl patartina užsiiminėti su patyrusiu mokytoju, o jei jo nėra – pagal B.K.S. Ajengaro knygas.

Ajengaro jogos pagrindiniai principai yra: reguliarumas ir palaipsniškumas, tai yra judėjimas nuo paprasto lig sudėtingo. Ypatumai:

–         tikslus asanų išpildymas

–         asanų hierarchija (nuo paprasto lig sudėtingo)

–         specialių priemonių panaudojimas  su tikslu išgauti maksimalų rezultatą.

Taigi pradžioje jūs nebūsite mokomi sudėtingų asanų, tačiau reikės stengtis teisingai ir kokybiškai atlikti paprastas asanas, įtraukiant į darbą visus raumenis, ir tai yra kur kas sunkiau, nei atlikti sudėtingą asaną bet kaip. Ajengaro metodas vadinamas pačia fiziologiškiausia joga.

Užsiiminėjančiuosius Ajengaro metodu į priekį stumia ne noras atlikti kažin ką  super, o siekimas pajausti vidinę jėgą, laisvę, gyvenimo pilnatvę, kas palaipsniui ateina užsiėmimų dėka.

Užsiėmimų tikslas nukreiptas į vidinius kūno pokyčius, o tai atitinkamai keičia ir jūsų sąmonę.

Novatoriškumas tradicijų rėmuose – tokia yra Ajengaro joga. Kiekviename savo jogos praktikos ir mokymo žingsnyje remdamasis pačiomis seniausiomis žiniomis apie jogą (Patandžalio „Jogos sutros“ II-IV a. prieš Kristaus gimimą) B.K.S. Ajengaras suteikia galimybę prisiliesti prie šios universalios kultūros kiekvienam iš mūsų.